Hoe bereik je je doelgroep? Dit is misschien wel één van de belangrijkste vragen voor marketing professionals en ondernemers vandaag de dag. Vroeger, was dat vrij overzichtelijk. Er was radio, televisie en gedrukte media. Tegenwoordig is er een grote diversiteit aan verschillende online of offline mediakanalen in te zetten. Huis-aan-huiskranten onderscheiden zich door hun hoge bereikcijfers in (ook) niet-stedelijke gebieden. Het bereik reikt vaak wel tot 90%. Dat betekent dat 9 van de 10 inwoners elke week hun vertrouwde huis-aan-huiskrant leest.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar bereik. Je vindt hier de belangrijkste onderzoeken en andere feiten en cijfers over huis-aan-huiskranten.

Landelijk bereik

Landelijk bereik

Lees meer over het landelijk bereik van huis-aan-huiskranten.

Lees verder
Lokaal bereik

Lokaal bereik

Bekijk meer informatie over het lokale bereik van huis-aan-huiskranten.

Lees verder

Nationaal Onderzoek Multimedia

Bijna 12 miljoen Nederlanders lezen wel eens een huis-aan-huiskrant. Dit en meer blijkt uit lezersonderzoeken van de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia). Bekijk het meest recente onderzoek.

Onderzoek NOM

Mediabeleving

Hoe beleven Nederlanders de verschillende mediatypen in Nederland. Huis-aan-huiskranten scoren goed op de onderdelen actualiteit en sociaal. Bekijk de resultaten van het mediabelevingsonderzoek 2020 in deze infosheet of download het volledige onderzoek.

Mediabelevingsonderzoek

Wist je dat?

Iedereen leest huis-aan-huiskranten

Iedereen leest huis-aan-huiskranten

Het lezersprofiel van huis-aan-huiskranten is heel divers. De meeste lezers (51%) zijn tussen de 35-64 jaar.

Lees verder
Iedereen leest huis-aan-huiskranten

Iedereen leest huis-aan-huiskranten

Zo ziet het lezersprofiel van de huis-aan-huiskranten eruit:

Geslacht:

  • Man – 48%
  • Vrouw – 52%

Leeftijd:

  • 13-34 -18%
  • 35-64 – 51%
  • 65+ – 30%

Gezinsfase:

  • Alleenstaand – 20%
  • 2-persoons huishouden – 36%
  • Huishouden met kinderen – 44%

Welstandsklasse:

  • W1/W2 (hoog) – 36%
  • W3 (gemiddeld) – 22%
  • W4/W5 (laag) – 41%

Opleiding:

  • Hoog – 36%
  • Midden – 44%
  • Laag – 21%

Huis-aan-huislezers bezoeken vaker winkels

Huis-aan-huislezers bezoeken vaker winkels

Lezers van huis-aan-huiskranten bezoeken vooral winkels in hun directe woonomgeving.

Lees meer
Huis-aan-huislezers bezoeken vaker winkels

Huis-aan-huislezers bezoeken vaker winkels

De belangrijkste winkel voor huis-aan-huislezers is de supermarkt (97%). Huis-aanhuislezers bezoeken vaker dan de gemiddelde Nederlander de lokale supermarkt:

  • Albert Heijn 70 % (huis-aan-huislezer) – 68% (gemiddelde Nederlander 13+ jaar)
  • Lidl 58% (huis-aan-huislezer) – 54% (gemiddelde Nederlander 13+ jaar)
  • Jumbo 51% (huis-aan-huislezer) – 50% (gemiddelde Nederlander 13+ jaar)
  • Aldi 44% (huis-aan-huislezer) vs 40% (gemiddelde Nederlander 13+ jaar)

Andere belangrijke winkels voor de huis-aan-huislezers zijn:

  • Kledingzaak (92%)
  • Dogisterij (89%)
  • Schoenenzaak (89%)
  • Winkel voor huishoudelijke artikelen (86%)

Bron: NOM Regio Monitor 2020 %  onder Nederlanders 13+

Prijs en locatie belangrijk bij winkelkeuze

Prijs en locatie belangrijk bij winkelkeuze

De belangrijkste criteria voor lezers in hun winkelkeuze voor de dagelijkse boodschappen zijn prijs en locatie.

Lees meer
Prijs en locatie belangrijk bij winkelkeuze

Prijs en locatie belangrijk bij winkelkeuze

Huis-aan-huislezers kiezen hun favoriete winkel op basis van:

  • Prijs – 64%
  • Locatie – 61%
  • Acties – 51%
  • Aanbiedingen – 42%
  • Assortiment – 22%
  • Vertrouwen – 22%

Adverteerders kunnen hierop goed inspelen met hun advertentieboodschap.

Huis-aan-huislezers houden van spaaracties

Huis-aan-huislezers houden van spaaracties

Bijna negen op de tien huis-aan-huiskrantlezers doen mee aan spaar- en/of kortingsacties.

Lees meer
Huis-aan-huislezers houden van spaaracties

Huis-aan-huislezers houden van spaaracties

Maar liefst 86% van de huis-aan-huislezers doet mee met spaaracties. De belangrijkste acties die door lezers genoemd worden zijn:

  • Klantenkaart – 69%
  • Air Miles – 61%
  • Andere spaar-/kortingsacties  – 28%
  • Koopzegels supermarkt – 28%
  • Benzinezegels/spaarpunten – 16%