Al jarenlang valt bij vele huishoudens in elke Nederlandse gemeente een huis-aan-huiskrant in de bus. Er zijn zo’n 350 huis-aan-huiskranten in ons land. Deze huis-aan-huiskranten worden gemaakt door lokale uitgeverijen met betrokken redacties die altijd op de hoogte zijn van het nieuws in de regio. Zij weten wat er speelt en zijn een belangrijke schakel in de samenleving. Ook de aanbiedingen en advertenties van lokale ondernemers vind je terug in de huis-aan-huiskrant, aangevuld met de acties van de nationale organisaties.

Wat is de kracht van lokaal?

Sterk in actualiteit

Sterk in actualiteit

Huis-aan-huiskranten worden al jaren vooral gelezen om de meest actuele informatie over de lokale samenleving te krijgen.

Lees meer
Sterk in actualiteit

Sterk in actualiteit

Consumenten zijn geïnteresseerd in wat er in hun directe omgeving gebeurt. Of dit nu de opening van een nieuwe koffiebar of nieuwe winkel is, de aankondiging van een nieuwbouwproject of een speciale uitverkoop. In huis-aan-huiskranten is alle relevante informatie terug te vinden. Van informatie en berichtgeving van de lokale overheid tot aan de uitgaansagenda, lokale sportverslagen, serviceberichten en kerkdiensten.
Huis-aan-huiskranten zijn daarom hét massamedium om in contact te komen met de lokale doelgroep.

Gratis in de bus

Gratis in de bus

De huis-aan-huiskrant is het enige massamedium dat nog altijd gratis wekelijks bij iedereen thuis in de bus valt.

Lees meer
Gratis in de bus

Gratis in de bus

De huis-aan-huiskrant mag in elke brievenbus, behalve wanneer er een nee-nee sticker op is geplakt.

De gevolgen van brievenbusstickers

Steeds meer gemeenten gaan de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk tegen. Consumenten ontvangen geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer op de deurmat; behalve wanneer er een ja-ja-sticker op de brievenbus is geplakt.

De ja-ja sticker heeft tot op heden geen consequenties voor huis-aan-huiskranten. Deze mogen in elke brievenbus, behalve wanneer er een nee-nee sticker op is geplakt. Dit heeft te maken met de persvrijheid zoals die is vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Gegarandeerd massabereik

Gegarandeerd massabereik

De lokale krant biedt gegarandeerd massabereik en het perfecte journalistieke umfeld voor jouw boodschap.

Lees meer
Gegarandeerd massabereik

Gegarandeerd massabereik

Huis-aan-huiskranten bieden een gegarandeerd massabereik en zijn een onmisbare schakel in de communicatie van elke ondernemer richting zijn of haar klanten.

 

Nummer één massamedium

Als landelijke ondernemer heb je keuze uit een ruim aanbod van huis-aan-huistitels om altijd de juiste lezers te bereiken.

Ook adverteerders in een specifieke regio kunnen door het inzetten van een enkele huis-aan-huistitels altijd het gewenste verspreidingsgebied bereiken.

Lokale ondernemers bereiken met één huis-aan-huiskrant een hyperlokale doelgroep in het gebied waar het product, de dienst of openstaande vacature relevant is.

Waar je doelgroep zich ook bevindt, de huis-aan-huiskrant biedt altijd het perfecte journalistieke en lokale umfeld voor jouw boodschap.

Vertrouwd medium

Vertrouwd medium

Huis-aan-huiskranten worden door lezers als een betrouwbaar medium gezien. Achter deze kranten staan lokale uitgeverijen met betrokken redacties.

Lees meer
Vertrouwd medium

Vertrouwd medium

Lokale redacties weten wat er speelt in de buurt, het dorp en in de stad. Zij zijn een belangrijke schakel in de samenleving.

Huis-aan-huiskranten worden ook intensief gebruikt als communicatiemiddel van bewoners naar hun stads- of dorpsgenoten. Bijvoorbeeld door ingestuurde berichten met activiteiten in de buurt en foto’s van lezers.

Waar de content van nationale dagbladen vrijwel volledig bestaat uit verhalen geschreven door redacteuren, krijgt bij huis-aan-huiskranten vaak iedereen de kans op een plek in de krant.

Adverteerders profiteren mee van de vertrouwde plek die huis-aan-huiskranten innemen bij de lokale doelgroep.

Belangrijk als tijdverdrijf

Belangrijk als tijdverdrijf

Huis-aan-huiskranten spelen een belangrijke rol bij ontspanning. Meer dan de helft van de lezers zou de huis-aan-huiskrant missen.

Lees meer
Belangrijk als tijdverdrijf

Belangrijk als tijdverdrijf

Vrouwen zien huis-aan-huiskranten meer als tijdverdrijf en mannen beleven deze wekelijkse kranten meer als sociale en betrouwbare factor. Het is als een vertrouwde huisvriend die in gezinnen regelmatig zorgt voor
gespreksstof.

Lees meer in het mediabelevingsonderzoek 2020.

Hoge reclametolerantie

Hoge reclametolerantie

Reclametolerantie scoort bij huis-aan-huiskranten het hoogst van alle mediumtypes. Lezers zien advertenties hierin als ‘nuttig’.

Lees meer
Hoge reclametolerantie

Hoge reclametolerantie

Lezers verwachten advertenties te vinden in huis-aan-huiskranten. Van alle mediumtypen scoren huis-aan-huiskranten het hoogst in reclametolerantie.

Bron: Mediabelevingsonderzoek 2020

Dit komt met name door de combinatie van lokale content en advertenties van lokale ondernemers. De huis-aan-huiskrant bevat thema’s en items die altijd in de buurt zijn en daardoor sneller relevant voor de lezers.

65% van de lezers let op aanbiedingen in de huis-aan-huiskrant en meer dan de helft van de lezers onderneemt actie naar aanleiding van advertenties.

Reden genoeg voor adverteerders om huis-aan-huiskranten altijd onderdeel uit te laten maken van de marketingmix.